CECILIE BAHNSEN

En av kunderna som Fischer har haft äran att jobba ihop med är den hyllade danska modeskaparen Cecilie Bahnsen. Här kan du se och läsa mer om samarbetet.

0 / 0

Var: Modeskaparen Cecilie Bahnsens Kontor och Showroom, Köpenhamn
Produkter: Kurage Smooth Light & Casual Light
Leverans: 2023

ETT SINNLIGT UNIVERSUM

Det är svårt att hålla fingrarna från de iögonfallande designerna och tygerna man möter i Cecilie Bahnsens universum. Och eftersom vi på Fischer själva brinner för sinnliga uttryck var det ett sant nöje att skapa gardiner till designerns ateljé.

ATELJÉ OCH SHOWROOM

När man närmar sig lokalerna inhysta i ett grått industrikvarter är taktilt och färgglatt inte de första orden som poppar upp. Men på bottenvåningen i en av huslängorna öppnar en liten dörr upp till Cecilie Bahnsens värld av taktila skapelse och dekorationer.

”Vi hittade lokalerna när vi skulle plåta vår SS20-kampanj. Vi var så exalterade över lokalerna att vi i efterhand valde att hyra dem för vårt showroom och vår ateljé. Vår studio ligger på andra våningen, och ateljén ligger allra högst upp under vackra välvda tak” berättar Birgitte Boye, PR- och marknadschef för Cecilie Bahnsen.

Cecilie tänker bortom kläderna och inkorporerat DNA:t i hela sitt universum.

VÄNNER TILL HUSET

När man går igenom lokalerna går det snabbt upp för en hur mycket personlighet som sitter i detaljerna. Inte bara i Cecilies egna mönster, utan även i inredningen. Skyltdockorna, som bär den ena vackra kreationen efter den andra, är också prydda med konstverk av glaskonstnären Nina Nørgaard. Ett stålmöblemang signerat Magniberg står som en kall kontrast till de i övrigt färgglada tygerna. Till och med vattenglasen i köket är handgjorda av den tidigare nämnda glaskonstnären.

Det är genomtänkt utan att verka överdrivet.

”Det är en stor del av Cecilie och varumärkets DNA. Cecilie tänker bortom kläderna och inkorporerar DNA:t i hela sitt universum. Det återspeglas i valet av möbler, vaser och glas och till och med serveringsbrickor” förklarar marknadschefen Birgitte Boye.

 

Hon fortsätter: ”Cecilie har ett gott öga för vackra detaljer. Speciellt när de är otvungna. Cecilie har med tiden tagit med en rad vackra föremål skapade av vänner till huset och dessa har blivit en permanent del av inredningen. Och det tar vi ut i världen när vi exempelvis har en modeshow i Paris eller privata möten i New York eller Tokyo.”

"Det är en gåva att folk själva tolkar stylingen"

DÄR STEN OCH SINNLIGHET MÖTS

Det är tydligt att här finns ett spel mellan det fyrkantiga betongklädda utrymmet och det mer spröda och taktila ,som Cecilie Bahnsens design representerar. Exempelvis pryder lapptäcksgardiner gjorda av återvunnet material från tidigare kollektioner kontorets entré och skapar en tygvägg som skymmer lagerutrymmet. Det skapar en sinnlig dynamik såväl som ett lugn, vilket vi på Fischer gärna ville ta fasta på. Både i atmosfären och i kommunikationen mellan medarbetare finns en avslappnad känsla närvarande.

Birgitte förklarar att uttrycket vardagscouture, är det som fångar varumärkets essens:

 

”Man måste kunna leva i kläderna. Ännu hellre på en måndag än den där lördagskvällen.”

 

Det finns inte ett rätt sätt att bära kläderna menar hon och fortsätter: ”Det är viktigt för Cecilie att ge utrymme för personliga uttryck, att varje kvinna bär det på det sätt som är rätt för henne. Vi har därför också haft en rad fotograferingar, där Cecilies design naturligt har blandats med modellernas egna garderober för att skapa ett naturligt uttryck som visar hur vi i studion använder kollektionen i vardagen.”

Mange kampagner har også inkluderet teamet, hvor netop personlig styling også har været omdrejningspunktet. Det er en gave, at folk selv fortolker stylingen. Många kampanjer har även inkluderat teamet, där personlig styling också har varit i fokus. Det är en gåva att folk själva tolkar stylingen.

 

Vi kunde inte vara mer eniga. När vi presenterade våra mönster visste Cecilie också exakt vilka färger som obehindrat skulle smälta in i det befintliga universumet. Uppdelat i sektioner blev lösningarna att avskärma tre mötesrum, två kontor och ett rum för besök utifrån, där såväl kunder som gäster kan uppleva varumärket på nära håll. Här valdes lösningar som var och en speglade rummets estetiska och funktionella behov, från topp till tå. Vi är stolta över resultatet och att se hur våra gardiner har fått ge uttryck till atmosfären hos Cecilie Bahnsen

När man arbetar med ledande röster inom design är mycket givet i lösningsprocessen. Både i färg, form, atmosfär, funktion, stil och själ. Det var just Cecilie Bahnsens tongivande röst som vi samarbetade för att få fram i deras lokaler.

Ibland är det inte gardinerna som ska skina. Tvärtom. I ett showroom där dekorationer, klädställ och besökare ska ha rampljuset är det viktigt att gardinerna inte konkurrerar, utan lyfter rummets övriga element.

Särskilt de personer som i sin vardag vistas i Cecilie Bahnsens lokaler ska känna sig sedda och hörda. Vilket oftast gäller i verksamheters utrymmen. Därför var det viktigt att gardinerna inte bara levererade på en estetiskt hög nivå, utan även gällande funktionalitet, för att ge bästa möjliga akustik, avskildhet och ljusreglering.

PRODUKTER I DENNA LÖSNING

SE FLER REFERENSPROJEKT